Науково-практичний коментар до УВЗ

Повернутися до змісту НПК

Текст Статті 21 Додатку II

Кожна з Високих Договірних Сторін залишає за собою право обмежити зобов'язання, зазначене в статті I Конвенції, лише застосуванням положень, що стосуються лише переказних векселів, і не запроваджувати на своїй території положень, що стосуються простих векселів і містяться в Розділі II Уніфікованого закону. У такому разі Висока Договірна Сторона, яка використає це застереження, буде розглядатися як договірна сторона лише щодо переказних векселів.
Кожна з Високих Договірних Сторін залишає за собою право у подальшому запровадити положення, що стосуються простих векселів, шляхом прийняття спеціального законодавства, яке буде повною мірою відповідати положенням Розділу II Уніфікованого закону і яке буде відтворювати правила про переказні векселі, на які робиться посилання, з тими лише змінами, що випливають із статей 75, 76, 77 і 78 Уніфікованого закону та із статей 19 і 20 цього Додатка.

Науково-практичний коментар:

Загальна характеристика застереження

Стаття 21 Додатку II до Женевської конвенції 1930 року надає державам-учасницям Конвенції можливість не застосовувати положення Уніфікованого закону щодо простих векселів, обмежившись лише регулюванням переказних векселів. Це застереження є одним із найбільш суттєвих, оскільки воно дозволяє значно звузити сферу застосування Уніфікованого закону на території конкретної держави.

Юридичний механізм застереження

Застереження має два ключових аспекти:

  • Можливість відмовитися від запровадження норм щодо простих векселів на момент приєднання до Конвенції. У такому випадку держава вважатиметься договірною стороною лише щодо переказних векселів.
  • Право на поетапне впровадження норм вексельного права, спочатку щодо переказних, а пізніше – щодо простих векселів. При цьому, якщо держава вирішить запровадити регулювання простих векселів у майбутньому, вона повинна прийняти спеціальне законодавство, яке повністю відповідатиме положенням Розділу II Уніфікованого закону та враховуватиме відповідні застереження Додатку II.

Застосування Статті 21 Додатку II в Україні

Україна НЕ скористалася правом, наданим статтею 21 Додатку II.

При приєднанні до Женевської конвенції 1930 року згідно з Законом України "Про приєднання України до Женевської конвенції 1930 року, якою запроваджено Уніфікований закон про переказні векселі та прості векселі" від 06.07.1999 № 826-XIV, Україна прийняла Уніфікований закон повністю, включно з Розділом II щодо простих векселів.

Практичне значення для України

Неприйняття цього застереження має такі практичні наслідки для вексельного обігу в Україні:

  • В Україні діють єдині правила щодо переказних і простих векселів на основі Уніфікованого закону.
  • Простий вексель є повноцінним інструментом вексельного права нарівні з переказним векселем.
  • Регулювання простих векселів здійснюється відповідно до міжнародних стандартів, встановлених Женевською конвенцією.

Історичний контекст

Це застереження було включено до Конвенції з огляду на те, що в деяких правових системах на момент прийняття Конвенції:

  • Прості векселі не були поширені або взагалі не використовувалися.
  • Існували національні інструменти, аналогічні простим векселям, але з іншими правовими характеристиками.
  • Деякі країни не бажали радикально змінювати свою систему боргових зобов'язань.

Можливість поетапного впровадження норм щодо простих векселів дозволяла таким країнам поступово адаптувати своє законодавство до міжнародних стандартів.

Порівняльний аспект

У міжнародній практиці:

  • Більшість європейських країн, що є учасницями Конвенції, прийняли обидва розділи Уніфікованого закону без застосування цього застереження.
  • Великобританія, хоча і не є учасницею Женевської конвенції, має власне розвинене законодавство, що регулює як переказні, так і прості векселі (Bills of Exchange Act 1882).
  • Деякі країни могли використати це застереження на початковому етапі, але пізніше запровадили норми щодо простих векселів для повної гармонізації свого законодавства.

Економічне значення

Регулювання обох типів векселів в українському законодавстві забезпечує:

  • Більшу гнучкість для учасників господарських відносин при виборі інструментів кредитування та розрахунків.
  • Можливість використання простого векселя як більш простого та прямого інструмента боргового зобов'язання у торговельних відносинах.
  • Гармонізацію українського вексельного законодавства з міжнародними стандартами, що сприяє міжнародній торгівлі та інвестиціям.

Практичні рекомендації

Учасникам економічних відносин в Україні доступні обидва види векселів, і вибір між ними може здійснюватися з урахуванням:

  • Простоти оформлення: Простий вексель має дещо менше обов'язкових реквізитів і простішу структуру зобов'язання.
  • Кількості учасників угоди: Простий вексель передбачає пряме зобов'язання векселедавця перед векселедержателем, тоді як переказний вексель залучає трьох основних учасників (трасант, трасат, ремітент).
  • Специфіки господарських відносин між сторонами: Залежно від характеру угоди та відносин між контрагентами може бути доцільніше використання того чи іншого виду векселя.

Висновки

Стаття 21 Додатку II надає державам-учасницям значну гнучкість у питанні імплементації норм щодо простих векселів. Рішення України прийняти Уніфікований закон у повному обсязі, включаючи регулювання простих векселів, свідчить про прагнення до повної гармонізації національного вексельного законодавства з міжнародними стандартами.

Це забезпечує українським суб'єктам господарювання доступ до повного спектру вексельних інструментів, визнаних у міжнародній практиці, та сприяє розвитку цивілізованого ринку боргових зобов'язань.