Текст Статті 8 Додатку II
Законодавством кожної з Високих Договірних Сторін залишається право точно визначити юридичні ситуації, передбачені у пунктах 2 і 3 статті 43 і в абзацах 5 і 6 статті 44 Уніфікованого Закону.
(Примітка: текст статті 8 у наданому документі "НПК УВЗ.docx" відрізняється від тексту статті 8 Додатку II до Женевської конвенції. Наведений вище текст статті відповідає офіційному тексту Конвенції. Коментар нижче стосується саме офіційного тексту статті 8 Додатку II, яка регулює заміну протесту заявою трасата.)
Офіційний текст Статті 8 Додатку II (який коментується нижче):
Кожна з Високих Договірних Сторін може встановити, що протести, які здійснюються на її території, можуть бути замінені заявою, датованою і написаною на самому векселі і підписаною трасатом, за винятком випадку, коли трасант обумовлює в тексті самого переказного векселя вчинення засвідченого протесту.
Кожна з Високих Договірних Сторін може встановити, що зазначена заява повинна бути занесена до державного реєстру протягом строку, встановленого для здійснення протесту.
У випадку, передбаченому у попередніх абзацах, вважається, що недатований індосамент був здійснений до протесту.
Текст Статті 8 Додатку II
(Примітка: текст статті 8 у наданому документі "НПК УВЗ.docx" відрізняється від тексту статті 8 Додатку II до Женевської конвенції. Наведений вище текст статті відповідає офіційному тексту Конвенції. Коментар нижче стосується саме офіційного тексту статті 8 Додатку II, яка регулює заміну протесту заявою трасата.)
Науково-практичний коментар:
Стаття 8 Додатку II до Женевської конвенції 1930 року надає державам-учасницям право запровадити спрощений порядок засвідчення відмови в акцепті або платежі за векселем, замінивши нотаріальний протест більш простою формою – заявою на самому векселі. Це застереження має важливе практичне значення, оскільки дозволяє спростити та здешевити процедуру фіксації відмови від виконання вексельних зобов'язань.
1. Співвідношення з положеннями Уніфікованого закону про протест
Для розуміння сутності застереження необхідно звернутися до статті 44 Уніфікованого закону, яка встановлює:
Згідно з Уніфікованим законом, протест є обов'язковою формальною процедурою, яка зазвичай вимагає участі нотаріуса або іншої уповноваженої особи. Стаття 8 Додатку II дозволяє спростити цю процедуру, замінивши її письмовою заявою трасата на самому векселі.
2. Сутність і призначення застереження
Застереження, передбачене статтею 8 Додатку II, дозволяє державам-учасницям:
Основні цілі цього застереження:
3. Обмеження застосування спрощеної форми
Важливим обмеженням застосування спрощеної форми протесту є випадок, коли трасант обумовлює в тексті самого переказного векселя вчинення засвідченого (нотаріального) протесту. У такому разі спрощена форма не може застосовуватися, і протест повинен бути здійснений у повному обсязі в нотаріальному порядку.
Це обмеження забезпечує баланс між спрощенням процедури та захистом інтересів трасанта, який може мати підстави вимагати більш формалізованого підтвердження відмови в акцепті або платежі.
4. Реєстрація заяви в державному реєстрі
Другий абзац статті 8 Додатку II надає державам-учасницям право встановити додаткову вимогу щодо реєстрації заяви трасата в державному реєстрі протягом строку, встановленого для здійснення протесту.
Ця вимога спрямована на:
5. Презумпція щодо недатованого індосаменту
Третій абзац статті 8 Додатку II встановлює важливу презумпцію: у випадку застосування спрощеної форми протесту вважається, що недатований індосамент був здійснений до протесту.
Ця презумпція має важливе практичне значення, оскільки:
6. Застосування Статті 8 Додатку II в Україні
Україна НЕ скористалася правом, наданим статтею 8 Додатку II.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про обіг векселів в Україні", Україна застосовує застереження, обумовлені у статтях 3, 7, 9, 10 і 13 додатку II до Женевської конвенції 1930 року, але застереження, передбачене статтею 8, не включено до цього переліку.
Це означає, що в Україні протест у неакцепті або у неплатежі здійснюється виключно в нотаріальному порядку відповідно до статті 44 Уніфікованого закону та національного законодавства про нотаріат. Спрощена форма протесту у вигляді заяви трасата на самому векселі не застосовується.
Відповідно до статті 8 Закону України "Про обіг векселів в Україні", вексель, опротестований нотаріусом у встановленому законом порядку, є виконавчим документом (крім векселя, опротестованого у недатуванні акцепту). Ця норма підкреслює важливість нотаріального протесту в українській системі вексельного обігу.
7. Практичне значення статті 8 Додатку II
Застереження, передбачене статтею 8 Додатку II, має важливе практичне значення для учасників вексельних відносин:
8. Значення для вексельного права
Стаття 8 Додатку II має важливе значення для функціонування вексельного права:
Таким чином, стаття 8 Додатку II є важливим елементом системи застережень, що дозволяє державам-учасницям адаптувати вексельне право до національних умов, забезпечуючи при цьому збереження основних принципів вексельних відносин. Хоча Україна не скористалася цим застереженням, розуміння його сутності важливе для повноцінної участі у міжнародному вексельному обігу та взаємодії з партнерами з країн, які застосовують спрощену форму протесту.