Науково-практичний коментар до УВЗ

Повернутися до змісту НПК

Текст Статті 9 Додатку II

У порядку часткової відміни абзацу 3 статті 44 Уніфікованого закону кожна з Високих Договірних Сторін має право встановити, що протест у неплатежі повинен бути здійснений або у день, коли переказний вексель підлягає оплаті, або в один з двох наступних робочих днів.

Науково-практичний коментар:

Стаття 9 Додатку II до Женевської конвенції 1930 року надає державам-учасницям право модифікувати строки для здійснення протесту у неплатежі, встановлені Уніфікованим законом. Це застереження спрямоване на забезпечення гнучкості у визначенні процедурних строків з урахуванням національних особливостей та потреб ділового обороту.

1. Співвідношення з абзацом 3 статті 44 Уніфікованого закону

Для розуміння сутності застереження необхідно звернутися до змісту абзацу 3 статті 44 Уніфікованого закону, який встановлює:

"Протест у неплатежі за переказним векселем, який підлягає оплаті на визначену дату або у визначений строк від дати складання чи від пред'явлення, повинен бути здійснений в один із двох робочих днів, які настають за днем, у який вексель підлягає оплаті."

Згідно з цим положенням, протест у неплатежі повинен бути здійснений не в день платежу, а протягом двох робочих днів після нього. Стаття 9 Додатку II дозволяє державам-учасницям змінити це правило, включивши до строку для протесту також і день платежу.

2. Сутність і призначення застереження

Застереження, передбачене статтею 9 Додатку II, дозволяє державам-учасницям:

  • Розширити строк для здійснення протесту у неплатежі, включивши до нього день, коли вексель підлягає оплаті;
  • Встановити правило, що протест може бути здійснений або в день платежу, або в один з двох наступних робочих днів;
  • Надати векселедержателю більшу гнучкість у виборі дня для здійснення протесту.

Основні цілі цього застереження:

  • Адаптація строків протесту до національних правових традицій та умов ділового обороту;
  • Спрощення процедури протесту шляхом надання можливості здійснити його в день платежу;
  • Прискорення процесу реалізації права регресу в разі неплатежу;
  • Забезпечення гнучкості у вексельних відносинах з урахуванням національних особливостей.

3. Значення дня платежу для протесту

Включення дня платежу до строку для здійснення протесту має важливе практичне значення:

  • Векселедержатель може негайно засвідчити факт неплатежу в день, коли вексель підлягає оплаті;
  • Прискорюється процес реалізації права регресу, оскільки векселедержатель може раніше повідомити зобов'язаних осіб про неплатіж та пред'явити до них вимоги;
  • Зменшується ризик пропуску строку для здійснення протесту;
  • Забезпечується більша визначеність щодо правового статусу векселя в день платежу.

4. Застосування Статті 9 Додатку II в Україні

Україна СКОРИСТАЛАСЯ правом, наданим статтею 9 Додатку II.

Відповідно до пункту 3 статті 2 Закону України "Про обіг векселів в Україні":

"юридичні ситуації, зазначені в абзаці третьому статті 44 Уніфікованого закону, визначають, що протест у неплатежі за векселем, який підлягає оплаті на визначену дату або у визначений строк від дати складання чи пред'явлення, повинен бути здійснений або в день, коли вексель підлягає оплаті, або в один із двох наступних робочих днів."

Таким чином, в Україні протест у неплатежі може бути здійснений:

  • У день, коли вексель підлягає оплаті, або
  • В один із двох наступних робочих днів.

Це надає векселедержателю більшу гнучкість у виборі дня для здійснення протесту та дозволяє прискорити процес реалізації права регресу в разі неплатежу.

5. Практична реалізація в українському нотаріаті

Відповідно до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, протест векселя у неплатежі вчиняється нотаріусом за місцем платежу. При вчиненні протесту векселя нотаріус повинен:

  • Пред'явити вексель платнику з вимогою про платіж;
  • У разі відмови від платежу або відсутності платника зафіксувати цей факт;
  • Скласти акт про протест векселя у неплатежі.

З урахуванням застереження, передбаченого статтею 9 Додатку II, нотаріус може вчинити ці дії або в день платежу, або в один із двох наступних робочих днів за вибором векселедержателя.

6. Практичне значення статті 9 Додатку II

Застереження, передбачене статтею 9 Додатку II, має важливе практичне значення для учасників вексельних відносин:

  • Для векселедержателів:
    • Можливість здійснити протест у неплатежі вже в день платежу;
    • Більша гнучкість у виборі дня для здійснення протесту;
    • Прискорення процедури реалізації права регресу в разі неплатежу;
    • Зменшення ризику пропуску строку для здійснення протесту.
  • Для зобов'язаних осіб за векселем:
    • Можливість пред'явлення до них регресних вимог раніше, якщо протест здійснений у день платежу;
    • Необхідність бути готовими до більш раннього пред'явлення вимог від векселедержателя;
    • Важливість уважного відстеження строків у вексельних відносинах.
  • Для нотаріусів:
    • Чітке визначення строків для вчинення протесту;
    • Необхідність враховувати можливість звернення векселедержателя для здійснення протесту вже в день платежу;
    • Важливість правильного обчислення строків з урахуванням неробочих днів.

7. Міжнародний аспект

При здійсненні міжнародних вексельних операцій важливо враховувати, що різні країни можуть мати різні правила щодо строків здійснення протесту. Знання про те, чи скористалася певна країна застереженням, передбаченим статтею 9 Додатку II, має важливе значення для:

  • Визначення останнього дня для здійснення протесту;
  • Планування процедури протесту з урахуванням національних особливостей;
  • Оцінки ризиків пропуску строків протесту;
  • Підготовки до реалізації права регресу.

8. Значення для вексельного права

Стаття 9 Додатку II має важливе значення для функціонування вексельного права:

  • Вона забезпечує гнучкість у визначенні процедурних строків;
  • Вона дозволяє адаптувати вексельне право до національних потреб та правових традицій;
  • Вона сприяє ефективності процедури протесту;
  • Вона забезпечує баланс між уніфікацією вексельного права та врахуванням національних особливостей.

Таким чином, стаття 9 Додатку II є важливим елементом системи застережень, що забезпечує ефективне функціонування вексельного права з урахуванням національних особливостей та потреб ділового обороту. Застосування цього застереження в Україні надає додаткову гнучкість учасникам вексельних відносин та сприяє ефективності процедури протесту.